Povodňový plán obce Chomýž je základním dokumentem pro řízení ochrany před povodněmi ve správním území obce. Povodňový plán obce Chomýž řeší opatření potřebná k odvrácení nebo zmírnění povodňových škod, ke kterým by mohlo dojít rozvodněním vodních toků ve správním území obce a zaplavením nemovitostí při povodni. Povodňový plán obsahuje rozvedení úkolů a činností při provádění opatření k ochraně před povodněmi na úrovni povodňové komise obce Chomýž. Povodňový plán obce Chomýž je zpracován v souladu s § 71 zákona č. 254/2001 Sb., o vodách a souvisejícími předpisy. Povodňový plán představuje dokumenty, které obsahují způsob zajištění včasných a spolehlivých informací o vývoji povodně, možnosti ovlivnění odtokového režimu, organizaci a přípravu zabezpečovacích prací, způsob zajištění včasné aktivizace povodňových orgánů, zabezpečení hlásné a hlídkové služby a ochrany objektů, přípravy a organizace záchranných prací a zajištění povodní narušených základních funkcí v objektech a v území a stanovené směrodatné limity stupňů povodňové aktivity. Povodňový plán obce Chomýž se skládá ze čtyř částí, a to z části úvodní, věcné, organizační a grafické. Pro vlastní ochranu před povodní je zpravidla nejdůležitější organizační část, která obsahuje jmenné seznamy, adresy a způsob spojení účastníků ochrany před povodněmi, úkoly pro jednotlivé účastníky včetně organizace hlásné a hlídkové služby. Pro stavby ohrožené povodněmi, které se nacházejí v záplavovém území nebo mohou zhoršit průběh povodně, zpracovávají vlastníci dotčených nemovitostí povodňové plány pro svou potřebu a pro součinnost s povodňovým orgánem obce. Povodňový plán obce Chomýž bude podle potřeby, nejméně však jednou ročně, prověřován a podle potřeby aktualizován, zejména s ohledem na personální obsazení povodňových komisí a telefonních spojení. Důvod zpracování povodňového plánu Důvodem zpracování digitálního povodňového plánu obce Chomýž, je reálná možnost ohrožení obce vlivem povodní. V minulosti byla obec Chomýž několikrát zasažena povodněmi. Menší povodňové události eviduje obce Chomýž každoročně. Zpracování povodňového plánu bude provedeno včetně aktualizace údajů o povodňové komisi obce a s ní spojená aktualizace a zveřejnění údajů v Povodňovém informačním systému (POVIS). Digitální povodňový plán je zpracován v souladu s Metodikou Ministerstva životního prostředí pro tvorbu digitálních povodňových plánů. Nespornou výhodou zpracování digitálního povodňového plánu a jeho zapojení do systému POVIS je aktuálnost a dostupnost dat pro dotčené účastníky, včetně členů povodňových komisí. Digitální zpracování plánu umožňuje oproti klasickému publikování mnohem větší míru provázanosti obsahu pomocí odkazů, jak mezi jednotlivými částmi textu, tak i na mapové pohledy. Odkaz na mapu může zobrazit požadovaný obsah, správný výsek mapy a vhodné měřítko. Podklady pro zpracování digitálního povodňového plánu • Zákon č. 254/2001 Sb. o vodách a o změně některých zákonů (Vodní zákon) ve znění pozdějších předpisů • Odvětvová technická norma vodního hospodářství TNV 75 2931 POVODŇOVÉ PLÁNY • Metodický pokyn odboru ochrany vod Ministerstva životního prostředí k zabezpečení hlásné a předpovědní služby, č. 9/2011 • Tištěný povodňový plán obce s rozšířenou působností Holešov • Digitální povodňový plán Zlínského kraje • Digitální povodňový plán ČR • Povodňový informační systém POVIS • Veřejně dostupné informace a data • Hydrologická data poskytnutá státním podnikem Povodí Moravy • Hydrologická data poskytnutá Českým hydrometeorologickým ústavem • Digitální báze vodohospodářských dat (DIBAVOD) • ZABAGED® • Výškový systém: Balt po vyrovnání • Použité kartografické zobrazení Křovákovo, souřadný systém S-JTSK Vysvětlení pojmů Povodně a Povodňová opatření Zdroj: Zákon č. 254/2001 Sb., o vodách a o změně některých zákonů (vodní zákon), ve znění pozdějších předpisů. Povodeň (§ 64) (1) Povodněmi se pro účely tohoto zákona rozumí přechodné výrazné zvýšení hladiny vodních toků nebo jiných povrchových vod, při kterém voda již zaplavuje území mimo koryto vodního toku a může způsobit škody. Povodní je i stav, kdy voda může způsobit škody tím, že z určitého území nemůže dočasně přirozeným způsobem odtékat nebo její odtok je nedostatečný, případně dochází k zaplavení území při soustředěném odtoku srážkových vod. Povodeň může být způsobena přírodními jevy, zejména táním, dešťovými srážkami nebo chodem ledů (přirozená povodeň), nebo jinými vlivy, zejména poruchou vodního díla, která může vést až k jeho havárii (protržení) nebo nouzovým řešením kritické situace na vodním díle (zvláštní povodeň). (2) Povodeň začíná vyhlášením druhého nebo třetího stupně povodňové aktivity (§ 70) a končí odvoláním třetího stupně povodňové aktivity, není-li v době odvolání třetího stupně povodňové aktivity vyhlášen druhý stupeň povodňové aktivity. V tom případě končí povodeň odvoláním druhého stupně povodňové aktivity. Povodní je rovněž situace uvedená v odstavci 1, při níž nebyl vyhlášen druhý nebo třetí stupeň povodňové aktivity, ale stav nebo průtok vody v příslušném profilu nebo srážka dosáhla směrodatné úrovně pro některý z těchto stupňů povodňové aktivity podle povodňového plánu příslušného územního celku. Pochybnosti o tom, zda v určitém území a v určitém čase byla povodeň, rozhoduje, je-li splněna některá z těchto podmínek, vodoprávní úřad. (3) Za nebezpečí povodně se považují situace zejména při: • dosažení stanoveného limitu vodního stavu nebo průtoku ve vodním toku a jeho stoupající tendenci, • déle trvajících vydatných dešťových srážkách, popřípadě prognóze nebezpečí intenzivních dešťových srážek, očekávaném náhlém tání, nebezpečném chodu ledů nebo při vzniku nebezpečných ledových zácp a nápěchů, • vzniku mimořádné situace na vodním díle, kdy hrozí nebezpečí jeho poruchy. Povodňová opatření (§ 65) (1) Povodňová opatření jsou přípravná opatření, opatření prováděná při nebezpečí povodně, za povodně a opatření prováděná po povodni. (2) Přípravná opatření jsou • stanovení záplavových území, • vymezení směrodatných limitů stupňů povodňové aktivity, • povodňové plány, • povodňové prohlídky, • příprava předpovědní a hlásné povodňové služby, • organizační a technická příprava, • vytváření hmotných povodňových rezerv, • příprava účastníků povodňové ochrany. (3) Opatření při nebezpečí povodně a za povodně jsou • činnost předpovědní povodňové služby, • činnost hlásné povodňové služby, • varování při nebezpečí povodně, • zřízení a činnost hlídkové služby, • vyklizení záplavových území, • řízené ovlivňování odtokových poměrů, • povodňové zabezpečovací práce, • povodňové záchranné práce, • zabezpečení náhradních funkcí a služeb v území zasaženém povodní. (4) Opatření po povodni jsou • evidenční a dokumentační práce, • vyhodnocení povodňové situace včetně vzniklých povodňových škod, • odstranění povodňových škod a obnova území po povodni. (5) Povodňová opatření podle odstavců 1 až 4 nejsou výstavba, údržba a opravy staveb a ostatních zařízení sloužících k ochraně před povodněmi, jakož i investice vyvolané povodněmi. Vodní toky ve správě Povodí Moravy s. p.
Řízení ochrany před povodněmi zabezpečují povodňové orgány. Řízení ochrany před povodněmi zahrnuje přípravu na povodňové situace, řízení, organizaci a kontrolu všech příslušných činností v průběhu povodně a v období následujícím bezprostředně po povodni včetně řízení, organizace a kontroly činnosti ostatních účastníků ochrany před povodněmi. Povodňové orgány se při své činnosti řídí povodňovými plány. V době mimo povodeň jsou povodňovými orgány: Chomýž 52, 768 61 bystřice pod Hostýnem Pod Platany 2, 768 61 Bystřice pod Hostýnem 1 Tel.: 573 501 953 • Krajský úřad Zlínského kraje - Odbor životního prostředí a zemědělství - Oddělení vodního hospodářství Třída T.Bati, 761 90 Zlín Tel.: 577 043 350 • Ministerstvo životního prostředí; zabezpečení přípravy záchranných prací přísluší Ministerstvu vnitra Povodňovou komisi obce zřizuje rada obce k plnění úkolů při ochraně před povodněmi. Po dobu povodně jsou povodňovými orgány: Chomýž 52, 768 61 Bystřice pod Hostýnem Tel.: 573 393 849, 776 029 293 E-mail: obec@chomyz.cz Masarykovo mán. 137, 768 61 Bystřice pod Hostýnem Tel.: 573 501 911, 608 729 525 E-mail: panek@mubph.cz Masarykova 628, 769 17 Holešov Tel.: 573 521 200 E-mail: rudolf.seifert@holesov.cz Třída Tomáše Bati 21, 761 90 Zlín Tel.: 577 043 100 E-mail: jiri.cunek@kr-zlinsky.cz Vršovická 1442/ 65, 100 00 Praha 10 Tel.: 267 121 111 E-mail: povodnova_sluzba@mzp.cz Pokud dojde k vyhlášením krizového stavu podle zákona č. 240/2000 Sb., o krizovém řízení a o změně některých zákonů (krizový zákon), ve znění pozdějších předpisů přejímá řízení ochrany před povodněmi orgán, který je k tomu podle tohoto zákona příslušný. Organizační povinnosti a doporučené vybavení povodňových komisí jsou uvedeny v kapitole Povodňové komise. Obec Chomýž se nachází ve zlínském kraji na území okresu Kroměříž. Spadá pod správní obvod obce s rozšířenou působností Bystřice pod Hostýnem. K 1.1.2019 bylo v obci evidováno 361 obyvatel. Velikost katastru činí 357 ha, z toho 82,5 % tvoří zemědělská půda, 10,5 % lesy, 1,5 % zastavěné plochy, 0,5 % vodní plochy a 5 % ostatní plochy. V obci je škola, obecní úřad hasičská zbrojnice a zvonice. Ze zařízení pro trávení volného času zde najdeme hokejové hřiště, tenisový kurt. Správní území obce Chomýž geomorfologicky náleží do systému Alpsko-himalájského, provincie Západní Karpaty, subprovincie Vněkarpatské sníženiny, oblasti Západní vněkarpatské sníženiny, celku Hornomoravský úval. Území obce spadá do podcelku Holešovská plošina. Z geologického hlediska patří území k flyšovému pásmu vnějších Západních Karpat, v karpatském paleogénu a křídě. Geologické podloží je zde tvořeno vrstvami pískovců a slepenců s vložkami jílovců. Pro správní území Chomýže je z hlediska půdních typů charakteristický výskyt fluvizemí v severní části území podél údolí Rusavy. V jižní části se nachází hnědozemě a okrajově také černice. Území obce se nachází v krajině s poměrně plochým terénem, v údolí toku Rusava. Chomýž leží v teplé klimatické oblasti T 2. Místní klima je charakterizováno dlouhým a teplým létem, s mírnou zimou. Roční srážkový úhrn je až 600 mm. Základní hydrologické údaje Správním územím obce protékají dva vodní toky. Jde o vodní tok Rusava, který pramení v Hostýnských vrších, východně od obce Rusava pod vrcholem Bukovina v nadmořské výšce 600 m n. m. Tok směřuje západním směrem k Hulínu, kde se v nadmořské výšce 194 m n. m. vlévá do Moravy jako její levostranný přítok. Délka toku je 30 km a plocha povodí činí 148,4 km². Vodní tok Zhrta protéká v jižní části katastrálního území obce Chomýž jen okrajově. Pramení rovněž v Hostýnských vrších východně od vrcholu Lysina v nadmořské výšce 520 m n. m. Protéká jižní částí katastru západním směrem a ústí zleva v obci Jankovice u Holešova v nadmořské výšce 250 m n. m. do toku Rusava. Délka toku je 4,2 km a plocha povodí činí 4,3 km². HLÁSNÉ PROFILY K zabezpečení hlásné povodňové služby se zřizují hlásné profily - místa na vodním toku, která slouží ke sledování průběhu povodně. Hlásné profily se rozdělují do tří kategorií: Základní hlásné profily -
kategorie A - jsou vybrané profily s vodoměrnými stanicemi na významných
vodních tocích. Informace z těchto profilů jsou nezbytné pro řízení
opatření k ochraně před povodněmi na národní úrovni, nebo jsou využívány
pro předpovědní povodňovou službu. Jsou profesionálně provozované ČHMÚ
nebo správci povodí (Povodí Moravy, s. p.). Doplňkové hlásné profily -
kategorie B - jsou profily na vodních tocích, které jsou nezbytné pro
řízení opatření k ochraně před povodněmi na regionální (krajské) úrovni.
Jsou zřizovány krajskými úřady a provozovány místně příslušnými obcemi. Profily kategorie A a B tvoří celostátní systém hlásné služby. Pomocné
hlásné profily - kategorie C - jsou účelové profily na vodních tocích,
které mohou zřídit a provozovat pro své potřeby obce nebo vlastníci
ohrožených nemovitostí. Profily kategorie C mají lokální význam a spolu
s profily kategorie B tvoří základ místních varovných systémů,
pracujících na různé technické úrovni (manuálně nebo automaticky)
a poskytovat varování obyvatelstvu zejména při přívalových povodních na
malých tocích. Doporučené minimální vybavení: vodočetná lať nebo alespoň
3 značky vodních stavů (např. na pilíři mostu) odpovídající směrodatným
limitům pro SPA s barevným rozlišením (I. SPA - zelená, II. SPA -
žlutá, III. SPA - červená) nebo s římskými číslicemi. Pro včasnou výstrahu obce Chomýž na toku Rusava slouží hlásný profil kat. C Brusné, Rusava - lávka u objektu č.p. 96. Tento hlásný profil, ve formě barevných značek na opevnění toku, se nachází na lávce na kraji intravilánu obce u č.p. 96. Dalším hlásným profilem je hlásný profil kat. C Brusné, Rusava - most Pod hradem. Tento hlásný profil je umístěn na mostu pod hradem Křídlo, je vybaven hladinoměrem, vodočetnou latí a data jsou přenášena dále. Oba dva hlásné profily spravuje obec Brusné, která je zároveň příjemcem zpráv o vývoji povodňové situace a která dále informuje o vývoji stavu hladiny Rusavy ORP Bystřice pod Hostýnem a Chomýž. (mapa) Na území obce Chomýž se nachází hlásný profil kat. B Chomýž. Nachází se na pravém břehu řeky Rusavy v ř. km 22,7 v místě silnice III.tř. proti č. p. 83. Provozovatelem je ČHMÚ Brno. Příjemcem informací o vývoji vodního stavu je obec Chomýž, která poté varuje obce dole pod tokem (Jankovice, Holešov, Třebětice), ORP Bystřice pod Hostýnem, ORP Holešov, Povodí Moravy a KOPIS HZS Zlín. Platnost SPA je od obce Chomýž po ústí řeky do Moravy. (mapa) Hlásné profily směrodatné pro území obce Chomýž Tab. Základní hydrologické údaje o toku Rusava Tab. Základní hydrologické údaje o toku Zhrta Tab. Stupně povodňové aktivity Odtokové poměry Tokem se stanoveným záplavovým územím je tok Rusava, která protéká téměř středem správního území obce. Odtokové poměry jsou ovlivněny stávajícím mostem a lávkami, jejíž konstrukce mohou za určitých okolností tvořit překážku při odtoku povodňových vod. Zhrta je menší potok, který má po většinu roku minimální průtok. Povodňové průtoky značně ovlivňuje neprůchodnost a zanesení koryt vodních toků. Záplavová území se vyskytují v závislosti na místě a vydanosti srážek. Jedná se o břehové části bezprostředně navazující na koryto. Výrazným činitelem, ovlivňující odtokové poměry jsou vodní díla na tocích. Vodní díla (viz také ustanovení § 55 zákona č. 254/2001 Sb., o vodách a o změně některých zákonů) jsou stavby budované na toku sloužící k jeho využití. Tyto stavby pak bezprostředně více či méně ovlivňují a upravují přirozený průtok vody v korytech přirozených nebo umělých. Základními typy vodních děl jsou vodní nádrže a jezy. Vodní nádrž je prostor vytvořený vzdouvací stavbou na vodním toku, využitím přírodní nebo umělé prohlubně na zemském povrchu nebo ohrazováním části území, určený k akumulaci vody a k řízení odtoku. Podle účelu lze vodní nádrže rozdělit na tyto hlavní typy: • zásobní nádrže • ochranné (retenční) nádrže • speciální účelové nádrže (např. vyrovnávací) • rybochovné nádrže • víceúčelové nádrže Jez je vzdouvací zařízení vybudované v korytě toku, které v něm trvale nebo dočasně vzdouvá vodu k různým vodohospodářským účelům: • zvětšení hloubky vody nad jezem • dosažení bezprostředního spádu • zmírnění průtočné rychlosti • zvýšení hladiny podzemní vody Základním hlediskem pro dělení jezů je jejich konstrukční řešení, rozeznáváme jezy pevné a jezy pohyblivé. U pevných jezů je hradící těleso nepohyblivé, a proto se voda vzdouvá trvale do různé výšky, kterou nemůžeme měnit, neboť je závislá na průtokovém množství. U jezů pohyblivých se hradící těleso dá buď sklopit, nebo úplně nad nejvyšší vodu vyhradit. Na správním území obce se nachází vodní dílo: Poldr s částečným stálým nadržením vody na toku Zhrta Technické údaje vodního díla: Kategorie IV.
Analýza časových možností Pro vodní toky na správním území obce nejsou stanoveny oficiální postupové doby povodňových průtoků. Aktuální časové možnosti závisí na intenzitě a době trvání srážek či tání sněhové pokrývky. Obecně lze ale říci, že vzhledem k charakteru vodních toků a území obce mírně se svažující ve směru toků, záleží průběh povodňové situace na typu povodní (zda jsou přívalové, z dlouhodobých dešťů či z tání sněhu). Odhad tendence vývoje další povodňové situace, vycházející mimo jiné ze skutečného stavu nasycení půdy a nepříznivé předpovědi (vydatné srážky na více následujících dnů), je nejdůležitějším předpokladem pro včasné vyhlášení jednotlivých stupňů povodňové aktivity. Včasné znamená dříve, než hladina směrodatné hodnoty skutečně dosáhne. Z tohoto důvodu je doslova životně důležitá předpovědní služba zajišťovaná ČHMÚ ve spolupráci se správcem povodí (Povodí Moravy). Seznam ohrožených objektů Při povodňových situacích může dojít k ohrožení obytných budov zpětným vzdutím vody v kanalizaci nebo při vzestupu hladiny podzemní vody. Tyto objekty je nutno varovat, případně evakuovat. V obci jsou při povodni nejvíce ohrožovány objekty umístěné níže od mostu podél vodního toku Rusava. Seznam ohrožených objektů byl stanoven podle skutečného stavu při povodních dle zkušeností z minulých let. Potenciálně ohrožené objekty a předpokládané počty evakuovaných osob ve správním území obce Chomýž - budovy s číslem popisným: 52, 2, 96, 1, 56, 63, 129, 72, 60, 114, 76, 124, 70, 120, 99, e.č.3 a 88, které se nacházejí na levé straně vodního toku a na pravé straně pak 82, 35, 39, 40, 53 Některé údaje o vlastnících ohrožených objektů jsou NEVEŘEJNÉ a jsou dostupné pouze autorizovaným uživatelům. Přístup vyřizuje správce aplikace dle stanovených pravidel. Ohrožené objekty » (agregované) na území obce. Data jsou stahována a aktualizována ze systému Ministerstva životního prostředí - POVIS. Ohrožující objekty V záplavovém území vodních toků v katastru obce se nenachází žádné ohrožující objekty, které by mohly být při povodni zdrojem ohrožení (např. vlivem úniku nebezpečných látek či uvolnění většího množství materiálu do vodního toku). Ohrožující objekty na území obce Chomýž V obci Jankovice se nenacházejí žádná kontaminovaná místa. Ohrožené » a ohrožující » objekty (agregované) v povodňovém plánu obce. Data jsou stahována a aktualizována ze systému Ministerstva životního prostředí - POVIS. Povodňové plány vlastníků nemovitostí (PPVN) Povodňový orgán obce potvrzuje soulad věcné a grafické části povodňových plánů vlastníků (uživatelů) pozemků a staveb, pokud se nacházejí v záplavovém území nebo zhoršují průběh povodně, s povodňovým plánem obce Chomýž. Všechny povodňové plány jak od občanů, tak od právnických osob, které jsou nebo budou v budoucnu zpracovány, jsou uloženy na Obecním úřadu Chomýž v kanceláři starosty obce. Na území České republiky může nastat několik typů povodní. Povodeň může být způsobena přírodními jevy, zejména táním, dešťovými srážkami nebo chodem ledů (přirozená povodeň), nebo jinými vlivy, zejména poruchou vodního díla, která může vést až k jeho havárii (protržení) nebo nouzovým řešením kritické situace na vodním díle (zvláštní povodeň). Povodně: Povodněmi se podle vodního zákona rozumí přechodné výrazné zvýšení hladiny vodních toků nebo jiných povrchových vod, při kterém voda již zaplavuje území mimo koryto vodního toku a může způsobit škody. Povodní je i stav, kdy voda může způsobit škody tím, že z určitého území nemůže dočasně přirozeným způsobem odtékat nebo její odtok je nedostatečný, případně dochází k zaplavení území při soustředěném odtoku srážkových vod. Přirozená povodeňPřirozenou povodní se rozumí povodeň způsobená přírodními jevy (zejména táním, dešťovými srážkami, chodem ledů), kdy dochází k přechodnému výraznému zvýšení hladiny vodních toků nebo jiných povrchových toků, při kterém voda již zaplavuje území mimo koryto vodního toku a může způsobit škody. Přirozenou povodní je i stav, při kterém voda může způsobit škody tím, že nemůže z určitého území přirozeně odtékat (nebo je její odtok nedostatečný), nebo dochází k zaplavení území při soustředěném odtoku srážkových vod.Za nebezpečí přirozené povodně se považují situace při:
Přirozené povodně lze rozdělit do několika hlavních typů:
Na území obce Chomýž lze předpokládat potenciální možnost vzniku všech druhů přirozených povodní, avšak s rozdílnou pravděpodobností vzniku jednotlivých typů. Přirozenými povodněmi je obec ohrožena zejména při letních intenzivních deštích (přívalová povodeň). Přirozená povodeň ovlivněná mimořádnými příčinamiPřirozená povodeň ovlivněná mimořádnými příčinami může být způsobena jevy:
Z hlediska ucpání profilů jsou kritické všechny mosty, lávky a jezy. Ucpáním mostních a jezových profilů předměty plovoucími po hladině dojde k vzdutí vody nad mostem či jezem a k výraznému zvětšení rozlivu. Dále lze předpokládat, že by mohlo dojít i k poškození mostů, lávek, případně jezů. Z toho důvodu je nutné sledovat všechny tyto objekty, zejména mostní. Technicky lze snížení škod napomoci včasným odstraňováním tzv. spláví - plovoucích předmětů (stromů, keřů, větví, stavebních prvků a různých odpadů) z rizikových profilů koryt vodních toků, zvláště propustků, lávek a mostů a včasným zpevňováním erozí narušených břehů.
Místa omezující odtokové poměry na území obce. Data jsou stahována a aktualizována ze systému Ministerstva životního prostředí - POVIS. Místa omezující odtokové poměry Proti vzniku těchto povodní jsou přijata tato opatření:
Místa omezující odtokové poměry a místa vzniku ledových jevů v povodňovém plánu obce. Data jsou stahována a aktualizována ze systému Ministerstva životního prostředí - POVIS. Zvláštní povodeňZvláštní povodeň je povodeň způsobená jinými - umělými vlivy, zejména poruchou vodního díla, která může vést až k jeho havárii (protržení) nebo nouzovým řešením kritické situace na vodním díle. Za nebezpečí zvláštní povodně se považuje situace při vzniku mimořádné situace na vodním díle, kdy hrozí nebezpečí jeho poruchy.Obecně se jako příčina k protržení hráze zvažuje několik způsobů:
Vodní nádrže v povodňovém plánu obce. Data jsou stahována a aktualizována ze systému Ministerstva životního prostředí - POVIS. Opatřeními na ochranu před povodněmi jsou preventivní a přípravná opatření, prováděná mimo povodeň a operativní opatření prováděná v době povodně. Do těchto opatření není zahrnuta investiční výstavba, údržba a opravy staveb a ostatních zařízení sloužících ochraně před povodněmi jakož i další investice vyvolané povodněmi. V době mimo povodeň jsou rozhodnutí povodňových orgánů vydávána podle správního řádu. V době povodně (při vyhlášení II. a III. SPA) jsou povodňové komise oprávněny činit opatření a vydávat příkazy k zabezpečovacím a záchranným pracím. Na vydávání těchto příkazů se nevztahuje správní řád. Právnické a fyzické osoby jsou povinny odstraňovat překážky, které mohou bránit průtoku velkých vod, umožnit vstup na své pozemky a do objektů k provádění zabezpečovacích a záchranných prací, strpět odstranění staveb nebo jejich částí nebo porostu, poskytnout dopravní a mechanizační prostředky, pohonné hmoty, nářadí a jiné potřebné prostředky a zúčastnit se podle svých možností těchto prací. 1. Přípravná opatření a opatření při nebezpečí vzniku povodně
2. Opatření za povodně
3. Součásti povodňových opatření
Povodňové prohlídky provádí povodňová komise obce Chomýž, účastní se jí vybraní členové povodňové komise, zástupci Povodí Moravy, s. p. Zjišťuje se, zda na vodních tocích a v záplavových územích, případně na objektech nebo zařízeních ležících v těchto územích nejsou závady, které by mohly zvýšit nebezpečí povodně nebo její škodlivé následky. Povodňové prohlídky se provádějí nejméně jednou ročně:
Z prohlídek se zpracovávají zápisy, případně se pořizuje další dokumentace (foto, video). Na základě provedených prohlídek se přijímají patřičná opatření, která vedou k odstranění případných rizik při povodni (skládek, špatně zajištěných plovoucích objektů, odstranění nežádoucích křovin a dřevin a podobně). Povodňový orgán může na základě povodňové prohlídky vyzvat vlastníky pozemků, staveb a zařízení v záplavovém území k odstranění předmětů, skládek materiálu a zařízení, které mohou způsobit zhoršení odtokových poměrů nebo ucpání koryta níže po toku. Pokud tito vlastníci výzvy ve stanovené lhůtě neuposlechnou, uloží takovou povinnost správním rozhodnutím. Dále se na základě prohlídek přijímají další opatření, která vedou ke zvýšení kapacity profilů. Rozsah povodňové prohlídky zahrnuje prohlídku:
Předpovědní povodňová službaPředpovědní povodňová služba informuje povodňové orgány o nebezpečí vzniku povodně, o jejím vzniku a dalším nebezpečném vývoji, o hydrometeorologických prvcích charakterizujících vznik a vývoj povodně (zejména o intenzivních srážkách, bouřkách, vodních stavech a průtocích ve vybraných profilech). Tuto službu zabezpečuje Český hydrometeorologický ústav ve spolupráci s Povodím Moravy, s. p.. Informace poskytuje SIVS (Systém integrované výstražné služby) / hlásná a předpovědní služba Českého hydrometeorologického ústavu prostřednictvím internetových stránek ČHMÚ. Organizace předpovědní povodňové služby na území obce Chomýž:
Vlastníci a uživatelé vodních děl oznámí nebezpečí zvláštní povodně povodňovému orgánu, Hasičskému záchrannému sboru České republiky a v případě nebezpečí z prodlení varují bezprostředně ohrožené fyzické a právnické osoby. ČHMÚ - důležité odkazy: Radarová data z meteoradaru Zlínského kraje umístěného v Holešově Některé údaje o vlastnících ohrožených objektů jsou NEVEŘEJNÉ a jsou dostupné pouze autorizovaným uživatelům. Přístup vyřizuje správce aplikace dle stanovených pravidel. Hlásná povodňová služba zabezpečuje informace povodňovým orgánům pro varování obyvatelstva v místech očekávané přirozené nebo zvláštní povodně. Informuje povodňové orgány a účastníky ochrany o vývoji povodňové situace a předává zprávy a hlášení potřebná k jejímu vyhodnocování a k řízení opatření na ochranu před povodněmi. V případě potřeby organizuje povodňový orgán obce Chomýž a hlídkovou službu. Hlásnou povodňovou službu organizuje povodňový orgán obce a povodňový orgán pro správní obvod obce s rozšířenou působností a podílejí se na ní ostatní účastníci ochrany před povodněmi. Do hlásné služby jsou zapojeny tyto subjekty: K zajištění hlásné povodňové služby z hlásných profilů kategorie A a hlásných profilů kategorie B jsou využívány monitorovací systémy ČHMÚ a Povodí Moravy, s. p. s dálkovým přenosem dat. Podle „Metodického pokynu odboru ochrany vod Ministerstva životního prostředí k zabezpečení hlásné a předpovědní povodňové služby" je v případě selhání monitorovacích systémů povinností obcí, na jejichž území se hlásné profily nacházejí, zajistit hlášení o vodních stavech na vyžádání provozovatele monitorovacího systému. Vodohospodářský dispečink Povodí Moravy, s. p. je centrem hydrologických informací a drží nepřetržitou službu. O nebezpečí povodně avizované předpovědní službou nebo dosažených stupních povodňové aktivity ve sledovaných profilech na vodních tocích nebo na sledovaných vodních dílech informuje OPIS HZS Zlínského kraje. Povodňový orgán obce Chomýž je o situaci na vodních tocích informován prostřednictvím hlásné služby povodňového orgánu ORP Bystřice pod Hostýnem. Obce bezprostředně ohrožené manipulací na vodním díle (po hranici příslušné ORP) jsou informovány přímo správcem (vlastníkem) vodního díla. Informace o povodňové situaci a předpokládaném vývoji lze získat na internetové stránce Povodí Moravy, s. p. Informace jsou průběžně aktualizovány a jsou veřejně přístupné. Regionální předpovědní pracoviště ČHMÚ, pobočka Brno je centrem meteorologických a hydrologických informací, drží nepřetržitou službu. Zajišťuje předpovědní a výstražnou službu v oborech operativní meteorologie a hydrologie a na základě podrobné analýzy meteorologické a hydrologické situace a předpokládaného dalšího vývoje v povodí informuje o možnosti vzniku nebo nebezpečí povodně. Zjištěné závěry a informace zpracovává a vydává ve formě pravidelných zpráv o stavu a předpovědi počasí, pravidelných zpráv o aktuální situaci a předpovědi stavů a průtoků. V případě předpokládaného výskytu mimořádné situace jsou navíc vydávány v rámci Systému integrované výstražné služby (informace o výskytu nebezpečných jevů a předpovědní výstražné informace). Veškeré zpravodajství ČHMÚ poskytuje v souladu s předmětem své činnosti především OPIS HZS Zlínského kraje. Kromě toho lze veškeré potřebné informace o situaci a předpokládaném vývoji získat na internetové stránce ČHMÚ, jednotlivé situace mohou být v případě mimořádných událostí telefonicky konzultovány s pracovníky RPP v nepřetržité službě. Kontakty na osoby vykonávající hlásnou službu pro potřeby povodňového orgánu obce jsou specifikovány v Příloze Důležité kontakty část Hlásná a hlídková služba Na základě těchto informací a na základě vlastních poznatků, získaných pomocí hlídkové služby, zajišťuje povodňová komise obce varování a informování obyvatelstva a ostatních účastníků ochrany před povodněmi a přijímá další opatření v souladu se svým povodńovým plánem a vzniklou situací. Organizace hlídkové službyHlídková služba sleduje vývoj povodňové situace na území obce Chomýž, zajišťuje údaje potřebné pro výkon Hlásné povodňové služby, pro řízení a koordinaci povodňových opatření a pro varování obyvatelstva v místě očekávané povodně. Hlídková služba je v období mimo povodňovou aktivitu zajišťována Obecním úřadem Chomýž. V období povodně je zajišťována operativně povodňovými orgány - pověřenými členy Povodňové komise obce, SDH, popřípadě dalšími pověřenými osobami z řad občanů. Hlídková služba zahajuje svou činnost, dojde-li ke zvýšenému nebezpečí povodně na území obce Chomýž. Pochůzková hlídková služba v terénu je důležitá zejména při II. a III. stupni povodňové aktivity. Hlídkové služby pracují obvykle nepřetržitě, ve směnách. Zahajují a ukončují činnost na pokyn předsedy povodňové komise obce, v jeho nepřítomnosti na pokyn jiného člena povodňové komise. Podnětem k zahájení činnosti jsou většinou informace předpovědní povodňové služby a vlastní poznatky a informace o možnosti vzniku povodně. Na území obce Chomýž se jedná o celkové sledování vodotečí na území obce, zejména potenciálně nebezpečných míst a hlásných profilů. Ze všech těchto obhlídek se provede foto či video dokumentace. Co se kontroluje:
Pokyny pro hlídkovou službu: Jakmile nastane nebezpečí povodně a hladina dosáhne výše rozhodné pro vyhlášení povodňové aktivity, začíná činnost hlídkové služby. Hlídková služba posílá zprávy (telefonicky, osobně) povodňové komisi obce Chomýž. Povodňová komise zajistí hlásnou službu ohroženým občanům a organizacím pomocí místního informačního systému (rozhlasu a sirény), operativně jinak - telefonicky, SMS, osobním doručením. Stav, rozhodný pro odesílání varovných zpráv, je daný hladinou na vodočtu nebo není-li vodočet, dostoupí-li hladina dohodnuté výšky. Kde není vodočet ani není dohodnuta výška hladiny vody v toku, začíná odesílání varovných zpráv nebezpečí povodně v době, kdy hrozí vážné škody na životech nebo na majetku. Hlášení se podá včas se zřetelem na vývoj počasí. KONTAKTY: Příloha: Plán spojení na důležité organizace Stupně povodňové aktivity (SPA) vyjadřují míru povodňového nebezpečí. Jsou vázány na směrodatné limity, jimiž jsou zpravidla vodní stavy nebo průtoky v hlásných profilech na tocích, popřípadě na mezní nebo kritické hodnoty jiného jevu (denní úhrn srážek, hladina vody v nádrži, vznik ledových nápěchů a zácp, chod ledu, mezní nebo kritické hodnoty sledovaných jevů z hlediska bezpečnosti vodního díla apod.). U zvláštních povodní vyjadřují vývoj a míru povodňového nebezpečí na vodním díle a na území pod ním. Rozsah opatření prováděných při řízení ochrany před povodněmi se řídí nebezpečím nebo vývojem povodňové situace, která se vyjadřuje třemi stupni povodňové aktivity (SPA). První stupeň povodňové aktivity (I. SPA) - stav bdělosti Nastává při nebezpečí přirozené povodně a zaniká, pominou-li příčiny takového nebezpečí. Za nebezpečí povodně se považuje zejména situace při:
Stav vyžaduje věnovat zvýšenou pozornost vodnímu toku nebo jinému zdroji povodňového nebezpečí (splach ornice z polí do zastavěné části obce), zahajuje činnost hlásná a hlídková služba. Na vodních dílech nastává stav bdělosti při dosažení mezních hodnot sledovaných jevů a skutečností z hlediska bezpečnosti tohoto díla nebo při zjištění mimořádných okolností, jež by mohly vést ke vzniku zvláštní povodně. Na území obce Chomýž nastává I. SPA:
Rozsah opatření při vyhlášení II. SPA (Kap. Činnost povodňového orgánu v době nebezpečí povodně a při povodni - v tištěném povodňovém plánu strana 53) Druhý stupeň povodňové aktivity (II. SPA) - stav pohotovosti Vyhlašuje příslušný povodňový orgán, když nebezpečí povodně přerůstá v povodeň, ale nedochází k větším rozlivům a škodám mimo koryto. Vyhlašuje se také při překročení mezních hodnot sledovaných jevů a skutečností na vodním díle z hlediska jeho bezpečnosti. II. SPA se vyhlašuje v případě, že nebezpečí povodně přeroste v povodeň, přičemž za povodeň se považuje:
II. SPA se vyhlašuje se i při překročení mezních hodnot sledovaných jevů a skutečností na vodním díle z hlediska jeho bezpečnosti. Vyhlášením II. SPA se aktivizují se povodňové orgány a další účastníci ochrany před povodněmi, uvádějí se do pohotovosti prostředky na zabezpečovací práce, provádějí se opatření ke zmírnění průběhu povodně podle povodňových plánů. Na území obce Chomýž se vyhlašuje II. SPA:
Povodňový orgán obce Chomýž zabezpečuje řízení ochrany před povodněmi na území obce Chomýž, která zahrnuje především přípravu na povodňové situace, řízení, organizaci a kontrolu všech příslušných činností v průběhu povodně ve své územní působnosti a v období následujícím bezprostředně po povodni včetně řízení, organizace a kontroly činností ostatních účastníků ochrany před povodněmi. Pokud dojde na území obce Chomýž k vyhlášení krizového stavu podle zákona č. 240/2000 Sb., o krizovém řízení, přejímá řízení ochrany před povodněmi orgán, který je k tomu podle zákona příslušný - starosta obce Chomýž, případně ve spolupráci se starostou zřízeným krizovým štábem obce. Povodňová komise obce Chomýž Stanoviště povodňové komise obce Chomýž je na obecním úřadě v Chomýži, Chomýž 52, 768 61 Bystřice pod Hostýnem Dokumentace Povodňové komise obce Chomýž je uložena: • výtisk číslo jedna v kanceláři starosty • výtisk číslo dva u místostarosty Doporučené vybavení pracoviště Povodňové komise: • povodňový plán • povodňová kniha • orientační systém Povodňové komise (označení povodňové komise, vozidel povodňové komise) • PC s tiskárnou, SW MS OFFICE, se záložním zdrojem, s funkčním připojením na Internet • USB flash disk pro členy povodňové komise s povodňovým plánem a dalšími důležitými relevantními dokumenty • scanner • diktafon • barevný televizní přijímač a videorekordér (případně DVD rekordér) • rádio přijímač • nouzové osvětlení pracoviště • ruční akumulátorové osvětlovací prostředky pro členy povodňové komise další pověřené osoby • záložní zdroj elektrické energie • mobilní telefony a příslušné typy nabíječek • telefony, fax • megafony (1x) • kreslící a psací prostředky • mapa obce Chomýž • videokamera a digitální fotoaparát, blesk, nabité baterie nebo akumulátor, paměťová karta • dalekohled • měřící pásmo 50 m • zabezpečení pro přípravu teplých nápojů a ohřev stravy • záložní oděv a obuv, holínky, reflexní vesty, rukavice • barevné spreje (reflexní - viditelné ve tmě) - vyznačení povodňových značek • vodotěsné bedny a obaly na uložení důležitých dokumentů a jiných předmětů Časový plán svolání Povodňové komise Zprávy o povodni, které nezískal člen povodňové komise osobně, prověří zpětným dotazem nebo jiným způsobem, např. vysláním hlídky do určeného místa, důvodem prověření zprávy je zabránění vzniku planého poplachu. Prověření musí být provedeno do 10 minut. V případě, že zpráva o blížící se povodni je pravdivá, člen povodňové komise neprodleně uvědomí telefonicky nebo jiným způsobem předsedu a místopředsedu povodňové komisea informuje další členy povodňové komise o situaci a konzultuje s nimi další postup. Nejpozději do 1 hodiny musí být vybraní členové povodňové komise na pracovišti povodňové komise. Když nastane I. stupeň povodňové aktivity je nutná nepřetržitá přítomnost na určeném pracovišti povodňové komise nebo na spojení. Na spojení musí být předseda povodňové komise, nebo některý místopředseda nebo pověřený člen povodňové komise. Povinnosti všech členů povodňové komise obce Chomýž: Každý člen povodňové komise je povinen zejména: • seznámit se s obsahem povodňového plánu • sledovat aktualizace povodňového plánu • hlásit změny v osobních údajích předsedovi povodňové komise • neprodleně po obdržení zprávy o vzniku nebo vyhlášení SPA formou SMS rozesílanou dozorčím PK odpovědět na tuto zprávu • v případě obdržení zprávy, že byl dosažen I. SPA si zajistit dobití svého mobilního telefonu • oznámit předpokládané omezení dosažitelnosti pro potřeby povodňové komise předsedovi povodňové komise • členové, jsou-li na území ČR v místě pokrytí mobilním signálem, pak mají stále zapnutý mobilní telefon, aby byli dosažitelní pro doručování SMS zpráv. Toto neplatí v době čerpání ŘD a v době pracovní neschopnosti, pokud řádně oznámili omezení dosažitelnosti
Grafická částPlány vlastníků nem.Přílohy
|
Obecní úřad >
Povodňový plán
Podřízené stránky (1):
Plán spojení obce Chomýž